HC Energie Karlovy Vary

Hokej v Karlových Varech je zábavou pro celý kraj

Zápasové emoce, zklamání i radosti v KV Areně utichly téměř před měsícem v pátek 21. března, kdy karlovarský extraligový tým odehrál proti Litvínovu poslední domácí utkání extraligové sezony 2013/14. Duel nesmiřitelných soků z podhůří Krušných hor sledovalo pouhých 789 diváků, což neodpovídalo tomu, že se hraje extraligový zápas, byť jen ve skupině o konečné umístění. Na druhou stranu tento duel již nemohl divákům nabídnout žádné emoce, jelikož oba týmy měly extraligovou příslušnost zajištěnou i pro další ročník nejvyšší hokejové soutěže. O návštěvnosti zápasů HC Energie v právě skončené sezoně jsme hovořili se sekretářem klubu Jiřím Holým, který má vstupné v klubu na starost.

Extraligový ročník 2013/14 je z pohledu fandů Energie již historií. Jakých výsledků dosáhl klub v návštěvnosti?
Kdybych to srovnal se sportovní stránkou, musím říct, že výsledky odpovídají umístění mužstva v tabulce. Jsme mezi posledními čtyřmi kluby i v tabulce návštěvnosti.

Kde vidíte příčiny?
Základním počtem lidí, kteří mají rádi hokej a pravidelně na něj chodí. Když se ohlédneme do minulosti, jen ve dvou sezonách se dostala průměrná domácí návštěvnost přes čtyři tisíce. Bylo to v první extraligové sezoně 1997/98 s průměrem 4322 a v sezoně 2009/10 po mistrovském titulu při přesunu klubu do KV Areny, kdy byl průměr 4307 diváků. Jinak je průměrná návštěvnost dlouhodobě s určitými výkyvy prakticky stejná. Např. v sezoně 2007/08, kdy jsme se od začátku sezony pohybovali na vedoucích místech extraligy a nakonec skončili čtvrtí v základní části, byla průměrná návštěvnost 3199 diváků, letos byla 3395. Karlovy Vary a celý region má určitý počet obyvatel, a od toho se odvíjí i návštěvnost. Za 17 extraligových sezon jsme na průměru 3426 diváků.

A co výsledky A-mužstva. Jaký mají vliv na návštěvnost?
Určitě mají, to bezpochyby, ale nikoliv tak zásadní, jak si řada lidí myslí. Nakonec statistiky to napovídají. Podle mého názoru by při lepších výsledcích mohlo chodit v průměru o 200-300 diváků na zápas více.


Sekretář klubu Jiří Holý

Před sezonou klub upravil vstupné směrem dolů, přesto nastal pokles v návštěvnosti.
Při pohledu na čísla pokles skutečně nastal, to ano. Kromě výsledků se na návštěvnosti zásadním způsobem odráží i ekonomická situace a koupěschopnost obyvatel v regionu i ve městě, která se poslední roky zhoršuje. Možná mi lidé nebudou věřit, ale změna cen přinesla částečný nárůst.

Jak to myslíte?
V minulé sezoně byla výluka NHL, a navíc zásadním způsobem s koncovým číslem zahýbal zápas Kladna s Jágrem v sestavě. Kdyby tomu tak nebylo, a přišlo by na Kladno tradičních cca 3400 diváků, byl by průměr nižší než letos, někde kolem 3300 diváků. Letos jsme byli na čísle 3395, a nebýt posledních dvou zápasů základní části, kdy byla slabá návštěva 2684 (TV utkání) a 1742, byla průměrná návštěva na zápas zhruba o 100 diváků vyšší, což je v celkovém součtu 2600 diváků. Oproti sezoně 2011/12 máme nárůst v celkové návštěvnosti vyšší dokonce o 5138 diváků.

Před sezonou jste oznámili, že za brankou soupeře chcete postavit nový kotel. Jak na změnu lidé zareagovali?
Určitě to svůj přínos mělo. V sektorech 104 až 107 je 1018 míst a cena na tato místa byla nově stanovena na 70,-Kč. Prodejnost vstupenek zde byla v průměru 85,35 %. Nejvíce si zde lístky kupovali studenti, což byl náš záměr, protože mladší obecenstvo bývá ve fandění nejaktivnější a taky nejhlučnější. Překvapivě ale o tato místa nebyl nejvyšší zájem. Nejvíce vstupenek se prodávalo ve 2. kategorii za 180 korun (85,57 %). Zde si kupovali místa diváci, kteří se na hokej rádi koukají s kvalitním výhledem na ledovou plochu a bez rušivých momentů.

Procentuální obsazenost jednotlivých kategorií (bez VIP)
Kategorie I; 200,-Kč78,35 %
Kategorie II; 180,-Kč85,57 %
Kategorie III; 160,-Kč52,50 %
Kategorie IV; 100,-Kč42,78 %
Kategorie V; 70,-Kč85,35 %
Průměrná obsazenost hlediště66,28 %

Snažíte se na fanoušky apelovat, aby využívali předprodejů a online nákupu. Jak je to v praxi? Jaké procento lidí stále spoléhá na nákup na pokladně bezprostředně před utkáním?
V pokladnách se prodalo téměř 57 % vstupenek, což si myslím je dost vysoké číslo. Snažíme se stále apelovat, aby fanoušci využili předprodeje, že jim to ušetří čas, aby nemuseli do fronty u pokladen. Otázkou je, kolik lidí, kteří mají internet, je schopných si lístky on-line koupit nebo objednat a potom na některém z prodejních míst vyzvednout. Ale je i dost lidí, kteří jsou líní udělat pár kliknutí na stránkách Ticketportalu a kupují lístky jen u pokladen, kde pak několikrát remcají, že musejí stát frontu. Samozřejmě ne každý má internet, nebo v dosahu prodejní místo Ticketportalu a pak je odkázán na koupi u pokladny. Předprodeje nejvíce lidí využívalo ve všední dny, kdy se prodalo téměř 50 % vstupenek. Nejméně pak o víkendech, přesně 41,3 % a na páteční zápasy 42,7 % v předprodeji. Pochopitelně, že na zápasy s Plzní lidi předprodeje využívají nejvíc, téměř v 75 % případů.


Stále velké procento návštěvníků spoléhá na nákup vstupenky těsně před utkáním

Na extraligový hokej v Karlových Varech jezdí lidi z celého kraje. Víte přibližně, jaké je divácké rozložení?
Vybrali jsme několik zápasů a sledovali v předprodeji, kde se lístky na ně kupují. Nejvíce se jich pochopitelně kupovalo v Karlových Varech. Překvapilo nás, že na Chebsku se prodávalo více vstupenek než na Sokolovsku. Určitě je to vlivem zprovoznění všech úseků silnice R6, kdy z Chebu do K. Varů trvá cesta necelé tři čtvrtě hodiny a tamější hokejoví příznivci si na naše zápasy cestu našli. Ze Sokolovska asi víc využívají prodej přímo u arény.

Přehled prodeje vstupenek podle místa předprodeje
Karlovy Vary45,80 %
Chebsko15,30 %
Sokolovsko11,10 %
Ostrovsko8,20 %
Chodov7,70 %
Karlovarsko - okolí3,30 %
mimo KV kraj5,85 %
M. Lázně2,75 %

Od začátku sezony se nedělní zápasy hrály již v 15:30, což v předcházejících sezonách bylo až od listopadu. Jak se vám tato změna osvědčila?
Nedělní odpolední čas je zaměřen na rodiny s dětmi a na studenty, a návštěvnost nám to i potvrdila. A to nejenom v číslech, ale i v ohlasech od diváků v hledišti. V neděli tvořily děti téměř 10 % prodaných vstupenek, v pátek 7,8 % a ve všední dny jen 5,9 %. U studentů byl poměr 17,06 % v neděli, 16,72 % v pátek a 14,22 % ve všední dny. Nakonec po našem vzoru na nedělní odpolední časy najely i další kluby, např. Zlín a Třinec. V neděli chodilo průměrně i nejvíce diváků, 3541. V pátek 3339 a ve všední dny 3104 diváků.

Na zápasy umožňujete čtyři druhy slev. Jak jsou využívány?
Průměrně využívá slevy 31,4 % návštěvníků zápasů. Nejvíc je pochopitelně studentů, protože jde o věkové rozpětí od žáka II. stupně základní školy až po vysokoškoláka. Chodilo jich 16,5 %. Seniorů nad 65 let bylo 6,4 %, dětí do 130 cm 7,8 %, a ZTP 0,7 %.

Při derby s Plzní byly všechny vstupenky u pokladen prodány a řada fandů obou táborů se do haly nedostala, přesto nebylo vyprodáno. Jak je to možné?
Počet diváků při zápasech je součet prodaných vstupenek a permanentkářů, kteří projdou turnikety. KV Arena je rozdělena na dvě části. Standardní hlediště, do kterého se chodí hlavním vstupem u pokladen, a na VIP zónu. V 18 sektorech hlediště na hokejové zápasy je k dispozici 5059 míst. Všechna tato místa v hledišti byla při derby obsazena, proto se na některé fandy již nedostalo. Ostatní neprodaná místa připadla na VIP zónu. Koncové číslo vyšlo i z nepřítomných majitelů permanentek.

deneme bonusu veren siteler